28 december 2023
OR stemt in met nieuw contract arbodienstverlening
Op 15 november 2023 heeft de OR de instemmingsaanvraag “nieuw contract arbodienstverlening" ontvangen van de bestuurder. De OR is voorafgaand aan het ontvangen van de instemmingsaanvraag nauw betrokken geweest bij het tendertraject met de diverse arbodienstverleners.
De OR heeft presentaties bijgewoond van twee potentiële nieuwe arbodienstverleners voor Atalmedial. Daarbij heeft de OR met name gelet op preventie van kortdurend verzuim, het sneller signaleren van langdurig verzuim en eventuele aansluiting bij de arbodienstverlening van Unilabs.
De verschillen in de dienstverlening van beide partijen zijn minimaal en komen wat de OR betreft beide in aanmerking voor een samenwerkingscontract.
Vitaal Verder, één van de twee potentiële arbodienstverleners, is momenteel de arbodienstverlener binnen Unilabs. Gezien de positieve presentatie die is gegeven aan de OR en met het oog op de harmonisatie van de bedrijfsprocessen, gaat de OR akkoord met het voorgenomen besluit van de bestuurder om een contract voor de arbodienstverlening per 1 februari 2024 aan te gaan met Vitaal Verder.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
26 september 2023
Er is gebleken dat de vakantieplanning en het opstellen van het rooster niet altijd synchroon verloopt. Hierdoor kunnen de roosters niet op tijd gepubliceerd worden. De raad van bestuur heeft bij de OR een instemmingsaanvraag voorgelegd met daarin het voorgenomen besluit om de vakantieplanning voor de periode februari t/m mei en voor de periode oktober t/m januari met een maand te vervroegen.
De OR heeft hierover inhoudelijke gesprekken gevoerd met André Verboon en John Tier. Naar aanleiding van deze gesprekken is gebleken dat het in de ogen van de OR niet de meest optimale keuze is, maar op dit moment de meest passende keuze, om de vakantieplanning aan te passen. Omdat het lastig kan zijn om de veranderingen in de vakantieregeling en de feestdagenregeling te onthouden, is afgesproken dat alle medewerkers van Atalmedial per sluitingsdatum er op tijd aan herinnerd worden om hun vakantie aanvragen voor die periode in te dienen.
Voor de details verwijzen wij naar de procedure ‘Vakantieregeling Atalmedial’ in KIS. Omdat de aanpassing binnen de vakantieregeling ook betrekking heeft op de Feestdagenregeling, zal ook de Feestdagenregeling worden aangepast.
de Ondernemingsraad
26 september 2023
In januari 2023 is er op het laboratorium locatie Haarlem-Zuid gestart met een pilot om de late tussendienst van 11.30 - 20.00 uur te laten vervallen en de vroege tussendienst van 09.30 - 18.00 uur als vaste dienst op te nemen in het rooster voor de betreffende medewerkers.
Deze verandering ligt in het verlengde van het project Klaar voor de Toekomst, waarbij gekeken wordt naar een zo efficiënt mogelijke inzet van alle medewerkers. De pilot in Haarlem-Zuid is in februari 2023 geëvalueerd. Hierbij hebben de medewerkers knelpunten aangegeven en is verder gegaan met een aangepaste pilot, waarbij de tussendiensten zijn omgezet naar vroege tussendiensten en is het inroosteren van late tussendiensten komen te vervallen.
In april 2023 heeft een tweede evaluatie plaatsgevonden, waarbij de medewerkers hebben aangegeven voorkeur te hebben voor de inzet van een vroege tussendienst. Hiervoor heeft de OR vervolgens een instemmingsaanvraag ontvangen, waarover de OR met enkele analisten van locatie Haarlem-Zuid in gesprek is geweest.
Naar aanleiding van het voorgenomen besluit van de raad van bestuur, de positieve evaluatie en de positieve feedback die de OR heeft ontvangen van de analisten, heeft de OR besloten in te stemmen met de instemmingsaanvraag.
de Ondernemingsraad
24 juli 2023
OR stemt in met de aanvraag aanpassen diensttijden bereikbaarheidsdiensten Identificatie
De raad van bestuur heeft de OR om instemming gevraagd over het voorgenomen besluit om de diensttijden voor de bereikbaarheidsdiensten Identificatie aan te passen.
Het doel van het voorgenomen besluit is om de druk op de analisten door de frequentie van de diensten indien mogelijk te verminderen en de diensten onder alle dienstdoende analisten gelijk te verdelen. De raad van bestuur heeft het volgende voorgesteld:
1. De bereikbaarheidsdiensten Identificatie per 1 juli 2023 aan te passen naar de volgende tijden:
➢ maandag t/m vrijdag: 16.30 - 23.00 uur
➢ zaterdag en zondag: 08.00 - 16.30 uur.
2. De werkzaamheden Identificatie tijdens de nacht en tijdens de avonduren in het weekend aan Sanquin uit te besteden.
Over de aanpassingen is de OR met de bewuste medewerkers in gesprek geweest. Naar aanleiding van dit achterbanberaad heeft de OR de standpunten van medewerkers met de raad van bestuur schriftelijk gedeeld en is dit tijdens een overlegvergadering besproken en toegelicht.
De volgende afspraken heeft de OR met de raad van bestuur gemaakt:
1. Er wordt per direct vastgelegd welke afspraken en verantwoordelijkheden er zijn.
2. Op het moment dat de CAO-tekst beschikbaar is, zullen de nieuwe vergoedingsregels z.s.m. worden ingeregeld in Inplanning. Vanzelfsprekend hebben de bewuste medewerkers vanaf 1 juli 2023 recht op een basisvergoeding van minimaal 12 uur voor een
bereikbaarheidsdienst, zoals opgenomen in het onderhandelaarsakkoord voor de nieuwe CAO-ziekenhuizen.
3. Er wordt rekening gehouden met het opnemen van uren die gewerkt worden bij een oproep in bereikbaarheid (compensatie-uren), met inachtneming van de CAO-ziekenhuizen en de Arbeidstijdenwet.
De raad van bestuur heeft laten weten dat de Regeling Personeelsplanning is aangepast en dat de bewuste medewerkers op de hoogte zijn gebracht.
de Ondernemingsraad
5 juni 2023
De OR heeft begin dit jaar de ‘instemmingsaanvraag aanpassen soorten diensten rooster CLA van de raad van bestuur ontvangen. ln de aanvraag vraagt de raad van bestuur de instemming van de OR voor het voorgenomen besluit om de tussen late dienst op het CLA te wijzigen van 12.30 - 21.00 uur ⇒ naar 11.15 - 20.00 uur. Uitgangspunt is een dienstrooster met werktijden die vallen binnen de normale werktijden (= tot 20.00 uur volgens de CAO-ziekenhuizen), zonder dat er sprake is van een onregelmatige dienst. Het werken binnen de aangepaste werktijden is uitgebreid getest door middel van het zgn. 'Spoorboekje'. Na uitvoerig beraad en in overleg met de betreffende medewerkers is de OR tot het volgende besluit gekomen.
Efficiëntieslag
Door een nieuwe werkindeling kunnen de medewerkers op het CLA efficiënter worden ingezet. Hierdoor is er een evenwichtige werkverdeling gedurende de dienst en wordt tijdswinst behaald. Afgesproken is om dit in samenspraak tussen de medewerkers en de directeur Primair Proces verder te finetunen.
Werktijden binnen normale werktijd CAO-ziekenhuizen
Het streven om in de roosters op het CLA geen onregelmatige diensten op te nemen en om 20.00 uur de werkzaamheden af te sluiten, vindt de OR op dit moment een logische en positieve ontwikkeling. Afgesproken is dat de werkprocessen verder worden geoptimaliseerd, zodat er ook daadwerkelijk, ook op vrijdag, om 20.00 uur gestopt kan worden.
Extra kwartier eigen tijd aanwezig voor langere pauze
Binnen de voorgestelde nieuwe dienst vallen twee eetmomenten van een half uur (half uur lunch en half uur diner) en een kwartier koffie-/theepauze. Om het voor de medewerkers mogelijk te maken om twee keer rustig te kunnen eten, is afgesproken om de diensttijd op het CLA vast te stellen van 11.15 - 20.00 uur, waarbij de medewerkers een kwartier langer in eigen tijd aanwezig zijn. Hierbij is de volgende aanvullende afspraak gemaakt:
Indien een medewerker bezwaar heeft tegen de diensttijd van 11.15 - 20.00 uur, dan kan de medewerker dit aangeven aan de leidinggevende en zal dit worden gehonoreerd. De diensttijd voor deze medewerker zal in dat geval zijn van 11.30 - 20.00 uur. De pauzetijden zullen navenant hierop worden aangepast. Alle wijzigingen worden zo spoedig mogelijk opgenomen in de SOP Regeling Personeelsplanning.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
2 mei 2023
Op 20 april jl. heeft de raad van bestuur aan de organisatie bekend gemaakt dat er een partner is gevonden waarmee Atalmedial één grote organisatie gaat vormen als het gaat om de laboratoriumdiagnostiek en trombosezorg. Deze nieuwe partner is Unilabs.
De raad van bestuur heeft de ondernemingsraad al in een vroeg stadium deelgenoot gemaakt van haar plannen voor het zoeken van een samenwerkingspartner en heeft dit als een adviesaanvraag voorgelegd. De raad van bestuur heeft de aandachtspunten van de ondernemingsraad mee laten wegen in de onderhandelingen met Unilabs.
Gezien de vertrouwelijkheid die rustte op dit proces heeft de ondernemingsraad niet eerder de mogelijkheid gehad om jullie op de hoogte te brengen van de inhoud van de adviesaanvraag. Nu de raad van bestuur van Atalmedial haar plannen heeft gedeeld met de gehele organisatie vervalt de geheimhouding.
Met deze OR-Flits brengt de ondernemingsraad jullie op de hoogte van de onderwerpen waarover de raad van bestuur en de ondernemingsraad overeenstemming hebben bereikt.
Voor jullie zijn met name onderstaande vier punten van toepassing.
Door op het onderwerp te klikken kun je een link openen, waarin we wat meer achtergrondinformatie geven.
Indien je hierover nog vragen hebt, kun je in de Q&A (Vraag en antwoord) die de raad van bestuur heeft geplaatst op iAM al heel veel antwoorden op diverse vragen terug vinden. Als je vragen hebt over wat de samenwerking tussen Atalmedial en Unilabs voor jou persoonlijk betekent, kun je je vraag het beste bespreken met je leidinggevende of met de collega’s van P&O.
Kom je er toch niet uit, dan kun je je vraag altijd per mail voorleggen aan de ondernemingsraad. We zullen dan kijken of we je verder kunnen helpen.
de Ondernemingsraad
22 december 2022
In november 2022 heeft de OR de instemmingsaanvraag ‘Tijdelijke aanpassing vergoedingsregeling dienstreizen’ van de raad van bestuur ontvangen. Het betreft een aanpassing voor de duur van een half jaar, met ingang van 1 december 2022 tot en met 31 mei 2023, waarbij er een kilometervergoeding van € 0,42 per kilometer wordt voorgesteld voor de dienstreizen.
De OR is blij met dit voorstel van de RvB, waarbij een poging wordt gedaan om medewerkers tegemoet te komen in deze financieel lastige tijd. De aangepaste kilometervergoeding voor dienstreizen geldt voor alle medewerkers die vallen onder de CAO-ziekenhuizen.
Momenteel zijn tussen werkgevers en vakbonden de onderhandelingen gestart voor een nieuwe CAO-ziekenhuizen. Onderdeel van de onderhandelingen zijn de vergoedingen voor dienstreizen en voor woon-/werkverkeer.
Medewerkers behouden hun recht op eerder overeengekomen afspraken, conform ‘oud recht’ en/of afspraken die zijn opgenomen in eventuele overdrachtsprotocollen.
De OR heeft ingestemd met deze tijdelijke aanpassing.
De Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
21 december 2022
In de CAO-ziekenhuizen staat in bijlage D dat er voor werkgevers een verplichting is voor het hebben van een Generatiebeleid.
Eind oktober 2022 heeft de OR een voorstel tot Generatiebeleid van de raad van bestuur ter instemming ontvangen.
In de instemmingsaanvraag heeft de raad van bestuur enkele aanvullende voorwaarden opgenomen om deel te kunnen/mogen nemen aan het Generatiebeleid. Over deze aanvullende voorwaarden is tussen de OR en de raad van bestuur geen overeenstemming bereikt. De OR houdt vast aan de voorwaarden zoals die staan uitgeschreven in bijlage D van de CAO-ziekenhuizen.
De OR en raad van bestuur zijn overeengekomen dat de regels en voorwaarden van de CAO-ziekenhuizen onverkort zullen worden toegepast/uitgevoerd bij diegene die gebruik wenst te maken van het Generatiebeleid. De raad van bestuur heeft besloten om voor Atalmedial de variant 80-90-100 mogelijk te maken voor de medewerkers.
Indien je wilt deelnemen aan het Generatiebeleid kun je hierover in gesprek met je leidinggevende. Voor eventuele vragen kun je per mail terecht bij de afdeling P&O via peno@atalmedial.nl.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
2 augustus 2022
In 2021 is in overleg tussen de OR en de raad van bestuur ervoor gekozen om (voorlopig) geen bereikbaarheidsdiensten meer in te roosteren voor de analisten, om de diensten frequentie voor de analisten te verminderen. Het draaien van bereikbaarheidsdiensten bovenop een regulier rooster met veel diensten wordt door de analisten als te belastend ervaren.
Voorheen werd bij het openvallen van diensten onder de analisten, buiten kantooruren door de Klinisch Chemicus vervanging geregeld. Dit was een onwenselijke situatie. Door de raad van bestuur is vervolgens voorgesteld om bereikbaarheidsdiensten voor teammanagers laboratorium, teammanager roosterbureau en de medewerkers roosterbureau in te stellen. De teammanagers laboratorium, teammanager roosterbureau en medewerkers roosterbureau kunnen dan per situatie een inschatting maken hoe de eventuele vervanging bij opengevallen diensten dient te worden georganiseerd.
In overleg met de OR is besloten om deze bereikbaarheidsdiensten voor teammanagers laboratorium, teammanager roosterbureau en medewerkers roosterbureau op vrijwillige basis als een pilot in te zetten met een duur tot januari 2022.
De OR heeft hierover in maart van dit jaar een evaluatie ontvangen. De teammanagers bij wie deze bereikbaarheidsdiensten worden ingeroosterd, hebben aangegeven over het algemeen tevreden te zijn.
De OR is positief over de invoer van bereikbaarheidsdiensten voor de teammanagers laboratorium, teammanager roosterbureau en medewerkers roosterbureau. Het rondkrijgen van de roosters op het laboratorium blijft een punt van zorg voor de OR.
Ondanks de terughoudendheid van de OR heeft de OR in aansluiting op de input van de teammanagers besloten in te stemmen met het inroosteren van bereikbaarheidsdiensten voor de teammanagers laboratorium, teammanager roosterbureau en medewerkers roosterbureau. De pilot kan vervolgens omgezet worden naar een definitieve regeling.
De Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
28 juni 2022
8 maart 2021
OR FLITS!
OR geeft advies inzake wijziging managementstructuur
In de iAM-publicatie van de raad van bestuur (RvB) van 16 februari jl. hebben jullie kunnen lezen dat
er een nieuwe managementstructuur is ontwikkeld, waarbij de organisatie in drie processen wordt
onderverdeeld:
● Primair Proces
● Klant en Markt
● Ondersteunend Proces.
Elk van de drie processen zal worden aangestuurd onder eindverantwoordelijkheid van één directeur.
Bij de beoordeling van de adviesaanvraag heeft de OR met name gelet op:
➢ De nieuwe managementstructuur in het algemeen. Waarbij de verdeling van onze
organisatie in de drie processen volgens de OR op dit moment een logische verdeling is.
➢ De gevolgen voor de managers bij invoer van de nieuwe structuur, die terug te voeren zijn
naar het voortaan rapporteren aan één van de directeuren in plaats van rechtstreeks aan de
RvB.
➢ De financiële gevolgen bij het aanstellen van drie directeuren voor de processen. De RvB
heeft verzekerd dat dit budgetneutraal zal gebeuren.
➢ Een juiste weergave van de hiërarchische en adviserende lijnen in het organogram.
De OR heeft de RvB het volgende geadviseerd:
1. Exin en Berenschot
De OR heeft de RvB geadviseerd om de nieuwe managementstructuur mee te laten nemen
in de onderzoeken van zowel Exin als Berenschot om te bekijken of de wijziging goed aansluit
bij de efficiencyslag die gemaakt moet worden.
2. Concurrentie- en/of Relatiebeding
De OR heeft de RvB geadviseerd om te onderzoeken of het mogelijk is om bij toekomstige
aanstellingen/benoemingen een concurrentie- en/of relatiebeding op te nemen in de
arbeidsovereenkomst van hogere functies.
De RvB heeft laten weten de adviezen van de OR over te nemen en verder te onderzoeken.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
15 februari 2022
OR FLITS!
Onlangs zijn alle leden van de nieuwe (Gemeenschappelijke) OR door de raad van bestuur geïnstalleerd en is de nieuwe OR na een succesvolle verkiezingscampagne enthousiast van start gegaan.
De nieuwe OR heeft een cursusdag gevolgd, waarbij de OR-leden uit Atalmedial BV en uit Atalmedial MMB Laboratorium BV elkaar in een ontspannen sfeer beter hebben leren kennen en afspraken hebben gemaakt over de taakverdeling binnen de OR voor de komende 3 jaar.
Er is een nieuw Dagelijks Bestuur gekozen en deze stellen we hierbij aan jullie voor:
Voorzitter: Sjoukje Holtrop
Vice voorzitter: Lisa Dijkman
Secretaris: Marjolein Bohré
De OR zal tevens ondersteund worden door de vaste ambtelijk secretaris: Karin Janssen.
We hopen jullie op de werkvloer (na de versoepelingen) weer wat vaker tegen te komen. Indien je met ons in contact wilt treden, dan kan dat te allen tijde via onderstaand mailadres.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
21 januari 2021
VERKIEZINGSNIEUWS!
Na een lange verkiezingscampagne en succesvolle eerste digitale verkiezingen is de samenstelling van de nieuwe Gemeenschappelijke OR bekend.
We stellen de nieuwe OR aan jullie voor:
Alexandra Beintema
Microbiologisch Analist (werkzaam voor Atalmedial MMB Laboratorium BV)
Jack Westerkamp
Analist (werkzaam voor Atalmedial BV)
Lisa Dijkman
Adviseur Kwaliteitszorg (werkzaam voor Atalmedial BV)
Marjolein Bohré
Medewerker Klant Contact Centrum (werkzaam voor Atalmedial BV)
Paul Faber
Analist (werkzaam voor Atalmedial BV)
Roos Keizer
Moleculair biologisch Analist (werkzaam voor Atalmedial MMB Laboratorium BV)
Ruud Warmenhoven
Vakanalist (werkzaam voor Atalmedial BV)
Shanti Tangali
Vakinhoudelijk manager (werkzaam voor Atalmedial BV)
Sjoukje Holtrop
Senior adviseur Kwaliteitszorg (werkzaam voor Atalmedial BV)
Donderdag 28 januari 2022 treedt de zittende OR af en op 3 februari 2022 wordt de nieuwe OR door de raad van bestuur geïnstalleerd. Vanaf dan gaat de nieuwe OR officieel van start. De zittende OR wenst alle leden van de nieuwe OR heel veel succes, plezier en wijsheid toe.
Wij danken alle medewerkers van Atalmedial BV en Atalmedial MMB Laboratorium BV voor de betrokkenheid bij de OR-verkiezingen en danken jullie voor het uitbrengen van je stem. Mede dankzij jullie was deze verkiezingscampagne een succes!
De (aftredende) ondernemingsraad
17 januari 2022
VERKIEZINGSNIEUWS!
Het is eindelijk zover: er gaat gestemd worden voor de nieuwe Gemeenschappelijke OR (GemOR).
Binnen de GemOR zijn 11 zetels beschikbaar voor Atalmedial BV. De 7 kandidaten die zich gemeld hebben vanuit Atalmedial BV, worden rechtstreeks geplaatst binnen de nieuwe GemOR.
Er zijn 2 zetels beschikbaar voor kandidaten vanuit Atalmedial MMB Laboratorium BV.
Vanuit Atalmedial MMB Laboratorium BV zijn 3 aanmeldingen ontvangen. En dat betekent dat er voor dit onderdeel verkiezingen nodig zijn. De collega’s van Atalmedial MMB Laboratorium BV gaan (digitaal) stemmen om te bepalen welke 2 van de 3 kandidaten er onderdeel gaan uitmaken van de nieuwe GemOR.
De volgende kandidaten hebben zich aangemeld (in willekeurige volgorde):
Naam Functie
Roos Keizer Moleculair biologisch Analist
Patricia Bos Vakinhoudelijk Manager
Alexandra Beintema Microbiologisch Analist
Op maandagochtend 17 januari 2022 ontvangen medewerkers van Atalmedial MMB Laboratorium BV, die op 20 januari 2022 minimaal 6 maanden werkzaam zijn voor Atalmedial, via de werkmail een stemformulier.
Vanaf maandag 17 januari 2022 t/m donderdagmiddag 20 januari 2022 uiterlijk 15.00 uur kan dit stemformulier worden geactiveerd en ingevuld. Op het stemformulier dienen twee namen aangekruist te worden. Het indienen kan slechts een keer en na de sluitingstijd op donderdagmiddag 20 januari 2022 kan het formulier niet meer gebruikt worden. Vanaf dan zal de verkiezingsuitslag bekend zijn.
Heel veel succes!
de Ondernemingsraad oratalmedial@atalmedial.nl
3 januari 2021
OR FLITS!
In juli 2021 heeft de raad van bestuur (RvB) haar plannen voorgelegd aan de ondernemingsraad (OR) om het bestaande opleidings- en ontwikkelingsbeleid aan te passen en verder uit te werken.
In het nieuwe opleidings- en ontwikkelingsbeleid wordt met name beschreven hoe medewerkers binnen Atalmedial kunnen worden opgeleid en zich verder kunnen ontwikkelen. In het beleid zijn o.a. de uitvoering en evaluatie van het opleidingsjaarplan, de visie op het inwerken en het faciliteren van stageplaatsen verder uitgewerkt.
De OR is positief over het verder vormgeven van ons bestaande opleidings- en ontwikkelingsbeleid en is met de RvB het volgende overeengekomen:
Er zal jaarlijks een (CAO-vastgesteld) budget worden begroot, waarbij wordt gestreefd om dit in te zetten voor zowel interne- als externe opleidingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de individuele opleidingswensen van medewerkers van alle afdelingen binnen de organisatie. Het vastgestelde budget en de verdeling hiervan wordt vastgelegd in een opleidingsjaarplan.
Tevens worden de mogelijkheden onderzocht voor de aanschaf van een Leer Management Systeem (LMS) ter ondersteuning van de inrichting en monitoring van het opleidingsbeleid.
Het kan zijn dat je leidinggevende ideeën heeft voor jou of jouw afdeling om cursussen of trainingen in te zetten. Misschien heb je zelf ook opleidingswensen; deze wensen worden meegenomen in het totale wensenpakket van jouw afdeling. Het bespreken van opleidingen is een vast onderdeel van het Jaargesprek. Als je opleidingswensen hebt, bespreek je wensen dan tijdens je Jaargesprek met je leidinggevende. Samen kunnen jullie kijken wat er -nu of in de toekomst- mogelijk is voor jou.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
28 december 2021
VERKIEZINGSNIEUWS!
De laatste week is ingegaan. De laatste week dat je je nog kunt aanmelden voor de Gemeenschappelijke Ondernemingsraad (GemOR). De aanmeldtermijn sluit zondag 2 januari 2022, uiterlijk 24.00 uur. Zie ook dit bericht.
De GemOR wil er zijn voor alle medewerkers van Atalmedial BV en Atalmedial MMB Laboratorium BV. In de afgelopen weken heb je op iAM van enkele collega’s kunnen lezen wat hun motivatie is om deel te nemen aan de ondernemingsraad. Deze zijn met name: belangstelling voor het bedrijf waar je werkt, belangenbehartiging van de collectieve belangen voor jezelf en je collega’s en mee willen denken, praten en beslissen over de toekomstige ontwikkelingen van het bedrijf, de locatie(s) en je werkplek. Als lid van de GemOR word je geïnformeerd over de onderwerpen die nu en in de toekomst van belang zijn voor Atalmedial en voor ons als medewerkers.
De Wet op de Ondernemingsraden geeft aan wat de spelregels zijn en binnen welke kaders de bestuurder en ondernemingsraad dienen te werken. Voor de leden is er voldoende ruimte om ingewerkt en bijgeschoold te worden in het reilen en zeilen van een ondernemingsraad. En jaarlijks neem je deel aan meerdere cursussen om je kennis op peil te brengen en te houden.
Wil je betrokken zijn bij de keuzes die Atalmedial maakt en waarom, dan is dit de kans hierover meer te weten te komen en erover mee te praten in de Gemeenschappelijke Ondernemingsraad. Vind je het belangrijk je stem te laten horen en op te komen voor de belangen van jezelf en je collega’s meld je nu aan. We rekenen op je!
Kom bij de GemOR!
Namens de Ondernemingsraad
Sjoukje Holtrop, voorzitter
oratalmedial@oratalmedial.nl
14 december 2021
OR FLITS!
Beste allen!
Ik ben Lisa Dijkman, sinds ruim 13 jaar werkzaam bij Atalmedial, eerst als analist en nu op de afdeling Kwaliteitszorg als adviseur kwaliteit. Sinds januari 2021 ben ik lid van de OR. Er komen weer verkiezingen aan en daarom wil ik jullie een kijkje achter de schermen van de OR geven.
Op donderdagmiddag komt OR bijeen. Elke middag is anders. De ene keer zitten we met de raad van bestuur aan tafel, de andere keer met een manager die ons bijpraat over de laatste ontwikkelingen op zijn of haar afdeling. Verder vergaderen we over de stukken die zijn binnengekomen.
Ook voeren wij gesprekken met de achterban. We vragen bijvoorbeeld om feedback over eventueel aankomende wijzigingen op zijn of haar afdeling. Na deze gesprekken en overleggen stemmen we wel of niet in met advies- en instemmingsaanvragen.
Verder zijn er commissiemiddagen. We hebben verschillende commissies, waaronder ARBO, financiën en verkiezingen. Je mag zelf aangeven welke commissie jou aanspreekt. Omdat we nu maar met weinig leden zijn, doen we de commissies nu samen. Het zou fijn zijn als we weer op volle sterkte kunnen draaien, zodat er weer echte commissiemiddagen kunnen zijn.
Bij de start van de nieuwe OR worden een aantal cursussen gegeven, waardoor je steeds beter gaat begrijpen hoe het proces van de OR werkt en waar je op moet letten. Maar boven al wat telt is jouw mening.
Ben je nieuwsgierig geworden? Geef je dan nu op! Ook jij kan veel betekenen voor de OR en dus voor de medewerkers van Atalmedial.
Vriendelijke groet,
Lisa Dijkman
6 december 2021
OR FLITS!
Wij staan voor een dynamische periode, zowel privé als op ons werk. Covid verstoort het dagelijks leven. Druk op personeel en budget doen dat op ons werk.
We hebben lang niet alles in de hand. Maar achterover leunen of lijdzaam toezien ligt niet in mijn aard. En ik hoop ook niet in die van jou, collega.
In de OR krijg je informatie heet van de naald en kan je soms het beleid mede bepalen. Meestal is het echter enigszins bijsturen. Door de blik vanuit de werkvloer onder de aandacht te brengen.
De invloed van een OR is niet altijd helder voor de achterban (jij dus!). Wil je meer doen en leren, je blik verruimen, verantwoordelijkheid dragen, collega's ondersteunen? Kom erbij!
Het staat goed op je CV en je leert echt een hele hoop. Ik spreek uit ervaring. Het heeft mijn werkzame leven enorm verrijkt.
Twijfel je nog? De OR gaat op cursus en de leden kunnen op individuele basis specifieke vaardigheden trainen mocht daar behoefte aan zijn. Kom uit je comfortzone, stap over die streep.
Wij zien naar jou uit en hopen op een voltallige OR waarmee we effectief de inbreng van de werkvloer kunnen vergroten zodat het bedrijf, ons Atalmedial, er uiteindelijk ook (veel) beter van wordt.
Paul Faber, CLA
2 december 2021
VERKIEZINGSNIEUWS!
De kandidaatstelling voor de Gemeenschappelijke OR (GemOR) gaat een nieuwe fase in.
Medewerkers die niet door hun vakbond zijn aangedragen of die geen lid zijn van een vakorganisatie, kunnen zich vanaf vandaag kandidaat stellen voor de nieuwe GemOR!
Je komt in aanmerking als je op 20 januari 2022 minimaal zes maanden werkzaam bent geweest binnen onze organisatie en als je staat vermeld op één van de twee medewerkerslijsten die op 11 november jl. zijn gepubliceerd op iAM.
Heb je interesse in het lidmaatschap van de GemOR? Laat het ons dan weten!
Gebruik hiervoor het formulier voor kandidaatstelling dat je hier kunt downloaden.
Je kunt jezelf t/m zondag 2 januari 2022 per mail kandidaat stellen door het ingevulde formulier te mailen aan: oratalmedial@atalmedial.nl. Een latere aanmelding kunnen wij helaas niet meer accepteren.
We hopen veel reacties van jullie te ontvangen, het liefst van zoveel mogelijk verschillende afdelingen en van zowel collega’s van Atalmedial BV als van collega’s van Atalmedial MMB Laboratorium BV.
De ondernemingsraad
22 november 2021
OR FLITS!
Beste allen!
Mijn naam is Ruud Warmenhoven, werkzaam als vakanalist op locatie Spaarne Gasthuis Haarlem Zuid. Dat is niet interessant voor jullie….maarrrrr...tevens ben ik sinds 2021 lid van de OR. Dat is wel interessant! Er komen namelijk weer verkiezingen aan en het is zeker de moeite waard om jezelf aan te melden voor de nieuwe GemOR! En waarom zou je dat doen?
Binnen onze organisatie vinden continu wijzigingen plaats, in de breedste zin van het woord. Niet alleen op jouw eigen afdeling, maar heel Atalmedial breed. Als deze wijzigingen invloed hebben qua beleid, arbeidsplaatsen, personeelszaken, financiële zaken, etc. zal de OR hierin door de raad van bestuur worden geconsulteerd. En daar kom jij als (toekomstig) lid in beeld. Want is een voorgestelde wijziging wel zo voordelig? Daar kun je als OR zijnde (in zijn geheel) een advies of instemming in geven richting onze organisatie.
Dit bereik je door o.a. met mensen op de werkvloer te praten, informatie in te winnen bij de bestuurder(s) en met elkaar over onderwerpen (ook met de bestuurders) in gesprek te gaan. Hier kunnen best wel gevoelige onderwerpen worden besproken, dus integriteit is zeker een goede eigenschap. Maar heb je dan geen papieren nodig? Het antwoord hierop is nee, er wordt zelfs naar cursusaanbod gekeken of je ergens voor OR-werk bepaalde zaken kan (bij)leren. Dit gebeurt allemaal in werktijd en beslis je nooit alleen.
De vergaderingen en eerder genoemde cursus(sen) worden in werktijd gedaan. Elke donderdagmiddag komt de OR bijeen. Als OR-lid wordt je geacht ingelezen te zijn in de onderwerpen die besproken worden. Deze voorbereiding geschiedt wel in eigen tijd. Je kunt dit op het werk doen, mits dit het werk toe laat en er geen mensen kunnen meelezen op jouw computer.
Kortom...wil jij als medewerker meedenken over onze organisatie en invloed hebben op uiteindelijke beslissing(en), dan is de OR zeker wat voor jou. Geef je daarom dan ook op tijdens de verkiezingen en zien wij hopelijk elkaar terug in de nieuwe GemOR!
Heb je vragen n.a.v. bovenstaande? Je kunt mij altijd mailen of informatie inwinnen bij onze ambtelijk secretaris (Karin Janssen-Verkerk).
11 november 2021
VERKIEZINGSNIEUWS!
Medewerkerslijsten
De lijsten met medewerkers die kunnen stemmen of zich kandidaat kunnen stellen voor de nieuwe Gemeenschappelijke OR (GemOR) zijn bekend. De GemOR zal worden gevormd door zowel medewerkers van Atalmedial BV als van Atalmedial MMB laboratorium BV. Deze twee BV’s worden ook wel de ‘kiesgroepen’ genoemd. Voor elke kiesgroep is een aparte lijst samengesteld. Kijk op jouw lijst en controleer of jouw naam terecht op deze lijst voorkomt. Je staat op één van de lijsten als je op 20 januari 2022 zes maanden of langer werkzaam bent voor Atalmedial BV of Atalmedial MMB laboratorium BV. Hierbij horen ook uitzendkrachten die aan dezelfde voorwaarde voldoen.
Indien je van mening bent dat er een onvolkomenheid voorkomt op één van de lijsten, dan heb je tot uiterlijk 18 november a.s. de tijd om hiertegen bezwaar te maken. Dit doe je door een mail te sturen aan verkiezingsvragen@atalmedial.nl onder vermelding van ‘’Bezwaar tegen medewerkerslijst verkiezingen’’. De OR zal je bezwaar in behandeling nemen en je hierover z.s.m. berichten.
Kandidaat stellen
Medewerkers die zijn verbonden aan een vakorganisatie kunnen op dit moment van hun vakorganisatie persoonlijk bericht krijgen met de vraag of zij zich via de vakorganisatie kandidaat willen stellen.
Wil je je niet via je vakorganisatie kandidaat stellen, ben je niet benaderd door je vakorganisatie of ben je geen lid van een vakorganisatie; dan is er voor jou vanaf begin december a.s. de mogelijkheid om je middels het ‘formulier kandidaatstelling’ alsnog kandidaat te stellen voor jouw kiesgroep.
Er zal tegen die tijd op iAM een ‘formulier kandidaatstelling’ worden gepubliceerd. Dit formulier is voor iedereen die op één van de medewerkerslijsten staat vermeld en zich nog niet via een vakorganisatie kandidaat heeft gesteld. Met dit formulier kun je je officieel kandidaat stellen voor de betreffende kiesgroep waarbij je werkzaam bent. Dit kan tot 1 januari 2022 en kan heel simpel door het ingevulde formulier per mail bij de OR in te dienen. Daarover horen jullie meer begin december; nog heel even wachten dus!
Aantal zetels per kiesgroep
De nieuwe GemOR zal in totaal bestaan uit dertien zetels. Er wordt naar rato een verdeling gemaakt onder de zetels, met een minimum van 2 zetels per kiesgroep. Dat betekent dat er voor Atalmedial BV elf zetels beschikbaar zijn en voor Atalmedial MMB laboratorium BV twee zetels. We hopen op heel veel aanmeldingen binnen beide kiesgroepen, waardoor er ook ‘echte’ verkiezingen komen en jullie je stem kunnen uitbrengen op jouw favoriete kandidaten binnen je eigen kiesgroep. Dit kan heel makkelijk: we gaan namelijk digitaal stemmen. Maar meer daarover in een later bericht.
Wil je nog wat meer weten over hoe het e.e.a. geregeld is, kijk dan ook eens in ons OR-Reglement.
Voor nu vragen we jullie om de medewerkerslijsten die jullie via de link kunnen inzien te controleren. Eventuele reacties graag uiterlijk 18 november a.s.
de Ondernemingsraad
verkiezingsvragen@atalmedial.nl
27 oktober 2021
OR FLITS!
Op 13 en 14 juli 2021 zijn de medewerkers van het Klant Contact Centrum (KCC) door hun leidinggevenden op de hoogte gebracht van de plannen om de aansturing van het KCC definitief te wijzigen. In augustus jl. heeft de OR de adviesaanvraag voor deze wijziging in behandeling genomen.
Frontoffice
Voor de medewerkers van de frontoffice betekent de wijziging, dat zij voortaan aangestuurd zullen worden door de teammanager Trombosezorg/KCC en de manager Trombosezorg/KCC. Dit was al een tijdelijke situatie en zal nu definitief worden gemaakt. De functienaam voor deze medewerkers blijft ‘medewerker KCC’.
Backoffice
Voor de medewerkers van de backoffice betekent het dat zij voortaan aangestuurd zullen worden door een teamleider Afnamedienst en de manager Pre-analyse. Hier was ook al sprake van een tijdelijke situatie, die nu definitief wordt gemaakt. De functienaam van deze medewerkers zal wijzigen in ‘medewerker backoffice’.
Als gevolg van deze wijziging zullen de medewerkers backoffice die momenteel werkzaam zijn op de Jan Tooropstraat te Amsterdam gaan verhuizen naar het CLA en zullen gaan vallen onder de monsterontvangst. Het voordeel van deze verhuizing is dat de logistiek van de administratieve werkzaamheden op één locatie gebundeld gaat worden.
Advies OR
De OR heeft positief geadviseerd over de definitieve wijziging in de aansturing van het KCC. De OR heeft hierbij geadviseerd dat het niet wenselijk is om de betreffende medewerkers van de backoffice binnenkort al te verhuizen naar het CLA. De OR begrijpt dat het bij elkaar brengen van medewerkers van dezelfde afdeling pragmatisch is, maar vindt het de komende tijd met name Arbo-technisch niet verantwoord om dit uit te voeren.
Gebruik flexplekken
Er zal bij een spoedige verhuizing naar het CLA voorbij worden gegaan aan het doel van de flexplekken die daar aanwezig zijn. De OR vindt veel van de flexplekken op het CLA niet geschikt voor het werk van de backoffice medewerkers.
Verbouwing CLA
De verbouwing van het Slotervaartgebouw/Centrum voor Zorg Slotervaart (CvZ) door de nieuwe eigenaar gaat voor de medewerkers op het CLA voor een lange tijd veel overlast veroorzaken. De OR vindt het niet zinvol om deze groep medewerkers op het CLA nu uit te breiden met de medewerkers backoffice vanaf de Jan Tooropstraat.
De OR vindt het jammer dat dit advies over de arbeidsomstandigheden niet wordt overgenomen door de raad van bestuur. Er is door de raad van bestuur aangegeven dat het wenselijk is om de verhuizing van de werkplekken wel spoedig te realiseren. Het is positief dat er een projectgroep is opgericht om de arbeidsomstandigheden tijdens de verbouwing van het CLA te monitoren. In deze projectgroep zijn ook de medewerkers backoffice vertegenwoordigd.
De OR heeft op 30 september jl. over de ontstane situatie een gesprek gehad met de teamleider Afnamedienst en met een delegatie van de medewerkers backoffice. Er is afgesproken om met elkaar in gesprek te blijven over de op handen zijnde verhuizing. De teamleider Afnamedienst zal de betreffende medewerkers tijdig op de hoogte houden van alle ontwikkelingen. Zij wil graag eventuele vragen beantwoorden.
Wij wensen jullie veel succes met de verhuizing en het inrichten van jullie nieuwe werkplek.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
19 oktober 2021
VERKIEZINGSNIEUWS!
De zittingsperiode van de huidige ondernemingsraad van Atalmedial BV loopt over een aantal maanden af. Daarom worden er binnenkort algemene verkiezingen georganiseerd en kunnen er weer 13 leden plaatsnemen in een nieuwe OR.
Met ingang van 2022 zullen de medewerkers van Atalmedial BV en MMB Laboratorium BV vertegenwoordigd worden in één ondernemingsraad: de gemeenschappelijke OR (GemOR).
De verkiezingen voor deze GemOR vinden plaats in de week van maandag 17 januari t/m donderdag 20 januari 2022. Twee weken later wordt de nieuwe GemOR geïnstalleerd. De verkiezingsprocedure bestaat uit diverse stappen, waarvan we jullie de komende tijd via iAM en e-mail op de hoogte houden.
Vakbonden met leden binnen Atalmedial BV en MMB Laboratorium BV kunnen tot 2 december 2021 (dus met voorrang) hun kandidaten voordragen. Ben je lid van een vakbond en wil jij kans maken om voorgedragen te worden? Geef je dan binnenkort op bij je eigen vakbond.
Tussen 2 december 2021 en 2 januari 2022 kunnen ook andere kandidaten zich melden. Dat geldt zowel voor medewerkers die niet bij een vakbond zijn aangesloten als voor medewerkers die niet door hun vakbond zijn voorgedragen.
Binnenkort worden uitgebreide lijsten met namen van kiesgerechtigde en verkiesbare medewerkers binnen Atalmedial BV en MMB Laboratorium BV op iAM gepubliceerd. Daarop staat of je recht hebt om te stemmen en of je jezelf kandidaat voor de GemOR kunt stellen.
Is de GemOR iets voor jou en zou jij je graag kandidaat willen stellen? Dat kan als je op 20 januari 2022 ten minste zes maanden aaneengesloten werkzaam bent voor Atalmedial BV of MMB Laboratorium BV. Dit geldt ook voor collega’s die via een uitzendbureau werkzaam zijn.
Wat kan het lidmaatschap voor een ondernemingsraad jou brengen?
je hebt de mogelijkheid om jouw stem te laten horen en te spreken namens de achterban;
je mag meedenken met en voor de organisatie;
je doet kennis op van de organisatie, van andere afdelingen en van de OR;
je leert nieuwe collega’s kennen;
je werkt op een hele andere manier (en met hele andere zaken) samen met collega’s;
je wordt jaarlijks (bij)geschoold d.m.v. cursussen.
Mocht je interesse hebben in het lidmaatschap voor de GemOR, maar je hebt geen ervaring? Dat is absoluut geen probleem. Voor leden zonder enige ervaring wordt er in het begin van het jaar een cursusdag georganiseerd om alvast wat kennis op te doen. Ook gaan we als gehele GemOR in februari 2022 een opstartcursus volgen. Daarnaast is het later in het jaar mogelijk om specifieke cursussen te volgen op het gebied van bijvoorbeeld Arbozaken, arbeidsrecht of financiën.
Medewerkers die ervaring hebben binnen een OR en medewerkers die nog geen ervaring hebben binnen een OR kunnen elkaar scherp houden en kennis met elkaar delen.
Je bent dus meer dan welkom!
De GemOR komt elke donderdagmiddag van 13.00 - 16.30 uur bijeen. In principe vergadert de GemOR op het hoofdkantoor op de Jan Tooropstraat te Amsterdam. Indien het wegens gezondheidsredenen (bv. COVID-19) niet mogelijk is om elkaar fysiek te ontmoeten, dan wordt er via Google Meet vergaderd. Er zijn commissiemiddagen en OR-vergaderingen en er zijn Overlegvergaderingen met de bestuurder gepland.
Kortom, een hele leuke, nieuwe uitdaging!
Als je vragen hebt over de verkiezingen van de GemOR, stuur dan een e-mail naar verkiezingsvragen@atalmedial.nl. Wij zullen je zo spoedig mogelijk antwoorden.
De Ondernemingsraad
7 oktober 2021
OR FLITS!
Eind april 2021 heeft de OR het voorgenomen besluit van de raad van bestuur ontvangen om het decentraal plannen door de teamleiders Afnamedienst, voortaan te beleggen bij een centrale planning voor de Afnamedienst.
Deze verandering is in eerste instantie als pilot gestart voor de regio ‘Groot Amsterdam’. Hierbij zijn de regio’s Amsterdam Noord/Oost, Amsterdam Midden, Amsterdam West en Flevoland samengevoegd tot één regio.
De uitkomst van de evaluatie van deze pilot en de uitkomst van de enquête die de ondernemingsraad heeft uitgeschreven lagen zó ver uit elkaar dat de OR in juli 2021 heeft besloten een negatief advies af te geven over dit voorgenomen besluit.
De raad van bestuur en de OR hebben vervolgens met elkaar besloten om de pilot te verlengen en een ‘groot overleg’ te organiseren. Dit overleg heeft op 8 juli jl. plaatsgevonden via Google Meet. Bij dit ‘groot overleg’ waren de raad van bestuur, de OR, de manager Pre-analyse, de projectleider, de teamleiders, de planners en de afname medewerkers vertegenwoordigd.
Tijdens dit overleg werd duidelijk dat de Afnamedienst te kampen heeft met een aantal knelpunten, die al langere tijd een probleem vormen. Het betreft met name de inrichting van Careware. Omdat deze knelpunten nauw zijn verweven met de planning binnen de Afnamedienst was er veel verwarring. De problemen met Careware zijn echter niet het gevolg van het centraal plannen. In het overleg is er afgesproken om een onderscheid te maken tussen de algemene knelpunten binnen Careware en de eventuele kinderziektes binnen de pilot Centrale Planning Afnamedienst.
In augustus 2021 heeft de OR wederom een evaluatie van de pilot ontvangen. Hierin kwam naar voren dat de diverse knelpunten uit het ‘groot overleg’ zijn opgepakt door de leidinggevenden en planners en worden verbeterd. De pilot zelf en het centraal plannen worden door de belanghebbenden als een positieve verandering ervaren. Eind augustus 2021 heeft de OR vervolgens een positief advies afgegeven aan de raad van bestuur voor het centraal gaan plannen binnen de gehele Afnamedienst. De OR blijft de ontwikkelingen voor de verbeteringen in Careware volgen.
De OR heeft vernomen dat de problemen binnen de Afnamedienst nog niet allemaal zijn opgelost. Zorg dat je hierover in gesprek blijft met je leidinggevende. Maak van de knelpunten binnen Careware bijvoorbeeld een vast agendapunt op de (werk)overleggen met de leidinggevenden. Als jullie met elkaar dit bespreekbaar blijven maken, kan er ook met elkaar worden gezocht naar oplossingen. Succes met alle veranderingen en houd ons af en toe op de hoogte!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
21 september 2021
OR FLITS!
De ondernemingsraad (OR) heeft onlangs ingestemd met het introduceren van een puntensysteem voor de analisten op de laboratoria van Atalmedial BV.
Bij de beoordeling van dit plan, heeft de OR zich zorgen gemaakt over de eventuele consequenties voor de bewuste medewerkers bij het eventueel niet of niet tijdig halen van de benodigde punten. Het volgende is hierover afgesproken:
Bij het niet of niet tijdig halen van de punten zal er vooral oplossingsgericht gesproken en gewerkt gaan worden tussen de betreffende medewerker en de leidinggevende. Er wordt bijvoorbeeld een plan van aanpak gemaakt om het behalen van de punten alsnog mogelijk te maken;
Bij het niet of niet tijdig halen van de punten zijn er geen negatieve consequenties aan de orde voor de medewerker (zoals b.v. demotie);
Er is een onderscheid tussen het voldoende geschoold zijn en het voldoende bevoegd en bekwaam zijn. Het niet of niet tijdig behalen van voldoende punten heeft geen consequenties voor de bevoegd- en bekwaamheid van de medewerker.
Het is de verantwoordelijkheid van de medewerker om voldoende punten te behalen door het bijwonen van o.a. congressen, het volgen van een theoretische of praktische cursus, deelname aan seminars en/of deelname aan voordrachten en het bijwonen van koffiepraatjes. Om dit mogelijk te maken wordt er gezorgd voor een uitgebreid, afwisselend en aantrekkelijk scholingsaanbod voor de bewuste medewerkers, dat wordt opgenomen in ‘de Academy’. Het staat de medewerkers laboratorium volledig vrij om een eigen keuze te maken binnen het aanbod, zelfs als dat niet direct aansluit op de huidige werkzaamheden van de medewerker.
Voor wat betreft de compensatie voor het volgen van de bij- en nascholing door analisten is vanwege het verplichte karakter overeengekomen dat de opleidingen, alsook de examens of toetsen voor rekening komen van de werkgever. De opleidingen, examens en toetsen vinden plaats binnen werktijd van de medewerker. Er wordt door de teammanager(s) pro-actief meegewerkt om dit voor alle medewerkers laboratorium binnen werktijd mogelijk te maken.
In incidentele gevallen, waarbij de scholing in vrije tijd moet plaatsvinden (bijvoorbeeld omdat een bepaalde cursus plaatsvindt tijdens een parttime dag), vindt compensatie plaats in tijd of financieel. E.e.a. altijd in goed overleg tussen leidinggevende en medewerker.
De OR is blij dat er met deze afspraken een verantwoorde en aantrekkelijke regeling is gerealiseerd. Je kunt het e.e.a. terugvinden in de SOP ‘Registratie van gevolgde bij- en nascholing door analisten m.b.v. een puntensysteem’.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
23 juli 2021
OR FLITS!
Op 1 juli 2021 heeft de OR ingestemd met de instemmingsaanvraag Thuiswerkbeleid. De OR is tevreden met het eindresultaat en deelt graag met jullie hoe dit proces is verlopen.
Bij bestudering van het nieuwe Thuiswerkbeleid heeft de OR op verschillende zaken gelet:
het compenseren van de kosten die de medewerker maakt tijdens het thuiswerken, in de vorm van een thuiswerkvergoeding;
het evenredig niet innen van de vaste parkeerkosten (á € 1,50 per gewerkte dag) bij het ook niet ontvangen van een reiskostenvergoeding bij thuiswerkdagen;
het correct opnemen/toepassen van de huidige arbo-regels in het nieuwe Thuiswerkbeleid;
het verduidelijken en vereenvoudigen van het ‘Aanvraagformulier thuiswerken’ en de ‘Thuiswerkovereenkomst’;
de privacy van de werknemer bij het thuiswerken volgens de Privacywet AVG.
Thuiswerkvergoeding
In eerste instantie heeft de raad van bestuur aangegeven de CAO-ziekenhuizen te willen volgen en geen thuiswerkvergoeding te willen verstrekken aan de medewerkers die thuiswerken en bij wie de reiskostenvergoeding is stopgezet.
De OR heeft de raad van bestuur van gedachten kunnen veranderen en de raad van bestuur is akkoord gegaan met een thuiswerkvergoeding van € 2,= netto per thuiswerkdag.
De OR had het voorstel aan de RvB gedaan om deze vergoeding met terugwerkende kracht uit te betalen tot april 2020. Omdat alle medewerkers die aan de criteria voldeden, ook die van de ondersteunende diensten, in 2020 een (zorg)bonus van € 1.000,= hebben ontvangen zijn de RvB en de OR overeengekomen de thuiswerkvergoeding met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 uit te keren aan de betreffende medewerkers.
Parkeerkosten
In het Mobiliteitsbeleid van Atalmedial staat beschreven hoe het is geregeld met de parkeerkosten voor medewerkers. De OR vindt het belangrijk als medewerkers in de toekomst blijven thuiswerken, de medewerkers alleen parkeerkosten van € 1,50 per dag krijgen doorberekend voor dagen waarop men daadwerkelijk parkeert op een betaald parkeren locatie. De RvB is het hier mee eens.
Controle door werkgever
In de Thuiswerkovereenkomst (die door de werknemer moet worden ondertekend) stond in eerste instantie dat de werknemer er mee akkoord gaat dat de werkzaamheden die hij thuis verricht, door de werkgever gecontroleerd en geëvalueerd kunnen worden. Het zo maar controleren van thuiswerkers door de werkgever is in strijd met de Privacywet AVG en is aan strenge regels gebonden. De OR heeft de raad van bestuur hierop gewezen. De raad van bestuur is akkoord gegaan om deze passage te schrappen uit de Thuiswerkovereenkomst.
Het eindresultaat is een mooi Thuiswerkbeleid dat is aangepast aan deze tijd met veel aandacht voor de medewerker die tijdens de Coronatijd heeft of in de toekomst structureel gaat/blijft thuiswerken.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
19 juli 2021
OR FLITS!
In februari 2021 is er een pilot gestart om de decentrale planning binnen de Afnamedienst te wijzigen naar een centrale planning. Deze pilot heeft volgens afspraak tussen de raad van bestuur en de OR alleen betrekking op de teams Amsterdam Noord/Oost, Amsterdam Midden, Amsterdam West (beter bekend als ‘groot Amsterdam’) en het team Flevoland.
Deze wijziging houdt in dat de planning binnen deze teams niet meer wordt verzorgd door de teamleiders, maar door medewerkers binnen een nieuw te vormen afdeling Centrale Planning binnen de Afnamedienst. Het doel van de wijziging naar een centrale planning is: efficiënter te plannen, een hogere productiviteit, een verlaging van het ziekteverzuim en meer tijd te creëren voor teamleiders om o.a. te kunnen besteden aan hun team.
Eind april 2021 heeft de OR van de raad van bestuur de adviesaanvraag Centrale Planning Afnamedienst ontvangen. Hierin vraagt de raad van bestuur het advies van de OR over het definitief wijzigen van het decentrale plannen door teamleiders naar een centrale planning voor de gehele afdeling Afnamedienst.
Om een goed beeld te krijgen van wat er speelt binnen de afdeling Afnamedienst en hoe met name de pilot door de collega’s wordt ervaren, heeft de OR een enquête gehouden onder de medewerkers van de Afnamedienst. Hier is door de helft van de afname medewerkers op gereageerd; een geweldige respons! Bedankt hiervoor.
Uit de enquête is naar voren gekomen dat er door de afname medewerkers veel werkstress wordt ervaren door problemen met Careware of zaken die onjuist of niet tijdig zijn ingevoerd in Careware. Mede hierdoor wordt de pilot Centrale Planning (nog) niet als iets positiefs gezien door de afname medewerkers.
Omdat de achterban heeft aangegeven dat de pilot (nog) niet tot een succes kan worden bestempeld, heeft de OR besloten op dit moment een negatief advies af te geven aan de raad van bestuur voor het definitief omzetten van de decentrale planning naar een centrale planning. Om met elkaar te onderzoeken wat er nodig is om de pilot wél tot een succes te maken is er een groot overleg geweest op 8 juli jl., waaraan enkele afname medewerkers, een teamleider, planners, de projectleider, de manager en een delegatie van de OR hebben deelgenomen.
Tijdens dit gesprek zijn onderlinge afspraken gemaakt, waarbij de OR met name meer informatie zal ontvangen over de verbeterpunten met Careware. Daarnaast ontvangt de OR een memo met recente informatie over de pilot Centrale Planning. De OR is in afwachting van deze informatie en houdt jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
3 mei 2021
OR FLITS!
De raad van bestuur en de vakbonden zijn geruime tijd in overleg geweest over een nieuw Sociaal Plan. Genoemde partijen hebben hierover inmiddels overeenstemming bereikt. De ondernemingsraad is bij de totstandkoming nauw betrokken geweest.
De vakbonden zullen al hun leden de komende periode het nieuwe Sociaal Plan met een positief advies voorleggen. De leden worden benaderd om te stemmen, om te bepalen of het nieuwe Sociaal Plan door de vakbonden ondertekend kan worden.
Ben je lid van een vakbond?, dan krijg je via je vakbond alle informatie hierover en wordt duidelijk gemaakt hoe je je stem kunt uitbrengen. Stemmen is mogelijk tot en met zondag 16 mei a.s.
Mede namens de vakbonden wil de ondernemingsraad jullie vragen om gehoor te geven aan het verzoek om je stem uit te brengen.
Bedankt voor jouw stem!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
1 maart 2021
OR FLITS!
In november 2020 heeft de raad van bestuur aan de OR het voorgenomen besluit voorgelegd om binnen Atalmedial een Demotiebeleid in te stellen.
Dit Demotiebeleid heeft de OR in beraad genomen en de OR is op 4 februari jl. tot het besluit gekomen niet in te stemmen met dit voorgenomen besluit van de raad van bestuur.
Wat is demotie en waarom dit voorstel?
Demotie is het tegenovergestelde van promotie en betekent dat je vanuit je huidige functie geplaatst kan worden in een lagere functie.
Er kunnen verschillende redenen zijn voor eventuele demotie. In de instemmingsaanvraag worden de volgende situaties geschetst:
Een medewerker wil een stap terug doen i.v.m. zijn/haar leeftijd;
Een medewerker heeft een fysieke en/of mentale beperking om inzetbaar te kunnen blijven in de huidige functie;
De medewerker geeft zelf aan meer tijd te willen besteden aan andere (privé) zaken;
Er is sprake van een overgangstraject naar pensionering;
Er is sprake van disfunctioneren van de medewerker;
Er is sprake van een reorganisatie en er is geen passende functie beschikbaar.
De raad van bestuur vindt het een ongewenste situatie als een medewerker in een lager gewaardeerde functie gaat werken en er ongelijkheid in salaris ontstaat tussen collega’s die hetzelfde werk verrichten. In de instemmingsaanvraag wordt een afbouwregeling in salaris voorgesteld, waarvoor de raad van bestuur de instemming vraagt van de OR.
Waarom heeft de OR niet ingestemd?
De geschetste situaties betreffen allemaal individuele situaties. Afspraken die de OR hierover maakt met de raad van bestuur werken wettelijk gezien niet automatisch door in de individuele arbeidsovereenkomst.
Oftewel: de OR kan wel afspraken met de raad van bestuur maken over een salaris afbouwregeling, maar hier kan de medewerker over in beroep gaan als hij het hiermee niet eens is. De medewerker kan dan een gerechtelijke procedure starten waarin zijn/haar standpunt aan de rechter duidelijk wordt gemaakt. Echter, indien de OR wél zou hebben ingestemd met het Demotiebeleid, zal de rechter dit besluit van de OR meewegen in zijn besluit. De medewerker staat dus zwakker bij de rechter in zijn/haar standpunt, als de OR hierover een overeenkomst heeft met de raad van bestuur. En dat vindt de OR niet juist. De medewerker moet in zo’n geval zijn/haar eigen individuele afspraken kunnen maken en een eigen overeenkomst kunnen sluiten, zonder bemoeienis van de OR. De raad van bestuur heeft het besluit van de OR hierin overgenomen.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
9 februari 2021
Mijn naam is Lisa Dijkman en ik ben bijna 12,5 jaar werkzaam bij Atalmedial.
Eerst als analist en sinds 2017 in de functie van kwaliteitsadviseur. Toen ik in dienst kwam als analist bij Medial had de organisatie net de eerste fusie achter de rug. Later kwamen ook de laboratoria ATAL, Leiden en Leiderdorp erbij. In 2018 volgde de MDCA groep. Achter de schermen heeft de OR toen de belangen van de medewerkers in alle lagen van het bedrijf behartigd. Hierbij is duidelijke communicatie noodzakelijk. Ik wil me hier ook voor inzetten.
In mijn functie als kwaliteitsadviseur heb ik contact met allerlei afdelingen in de organisatie, waardoor ik inzicht heb vergaard in de diverse werkzaamheden en mogelijke belangen van de betreffende afdelingen. Ik hoop zo mijn steentje bij te kunnen dragen.
29 december 2020
Donderdag 24 december jl. was de sluitingsdatum voor de kandidaatstelling voor de tussentijdse OR-verkiezingen van Atalmedial BV.
De kandidaten die zich gemeld hebben zijn:
Lisa Dijkman (afd. Kwaliteitszorg)
Ruud Warmenhoven (afd. Klinisch Chemisch Laboratorium)
Jefta Verboon (afd. Klantcontactcentrum)
Geen OR verkiezingen
Deze drie collega’s hebben zich kandidaat gesteld voor de tussentijdse OR-verkiezingen. Aangezien er niet meer aanmeldingen zijn dan er vacatures zijn, (3 aanmeldingen; 7 vacatures), zijn er in de week van 14 januari 2021 geen verkiezingen nodig en worden de aangemelde kandidaten automatisch geplaatst in de ondernemingsraad.
Indien je van mening bent dat een kandidaat zich ten onrechte heeft aangemeld, dan kun je hier tot en met 12 januari 2021 bezwaar tegen aantekenen. Je kunt je bezwaar sturen aan oratalmedial@atalmedial.nl. De ondernemingsraad zal je bezwaar in behandeling nemen en je per mail op de hoogte brengen van zijn beslissing.
Indien er zich geen wijzigingen voordoen, zullen de bovengenoemde kandidaten zich vanaf 14 januari 2021 voegen bij de zittende OR-leden.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
20 december 2020
OR FLITS!
In 2011 werd MDC Amstelland een zelfstandige organisatie, los van ziekenhuis Amstelland. Daarbij hoorde ook een zelfstandige OR. In de jaren ervoor dacht ik er niet aan om in de OR van het ziekenhuis het laboratorium te vertegenwoordigen. Ik voelde mij totaal ongeschikt voor die rol en vond dat er genoeg werknemers waren die veel beter in staat waren om in de OR te gaan zitten. De OR van MDC Amstelland kreeg in 2011 zeven plaatsen in te vullen. Hoe meer ik mij daar in verdiepte, hoe meer interesse ik er voor kreeg. We hebben als OR diverse cursussen gevolgd. Ik had eerlijk gezegd nooit van mezelf gedacht dat ik dit werk zou kunnen en al helemaal niet dat ik ooit vicevoorzitter zou zijn. Gaandeweg de ervaring kreeg ik ook meer zelfvertrouwen.
Ik vond (en vind) deelname aan de OR heel leerzaam. Je leert heel veel van het bedrijf. Je kijkt verder ‘dan je neus lang is’ en leert diverse belangen zorgvuldig tegen elkaar af te wegen. Ik leerde ook diplomatiek te zijn en zo nodig de ‘hakken in het zand te zetten’ en vervolgens een zaak juridisch te laten onderzoeken.
De OR heeft als taak de belangen van alle medewerkers te vertegenwoordigen in de organisatie. Dit is een groot goed. Onze huidige OR is met 6 leden, dat is te weinig. De OR kan afdelingen en locaties het best vertegenwoordigen als mensen van die locaties en afdelingen in de OR deelnemen. Wat weet ik als OR lid werkend in Amstelland wat er bijvoorbeeld in Hoofddorp of Leiderdorp speelt? Ook als koerier of afname medewerker binnen de organisatie heb je best wel een idee hoe zaken beter kunnen. De OR heeft meer vertegenwoordigers nodig om een sterke positie in de organisatie te vervullen en op een goede manier voor alle medewerkers op te komen. Je hoeft als OR lid niet alles te weten, je doet het samen en houdt elkaar scherp.
Wil jij meewerken aan een stevige medewerkerspositie? Voor informatie en vragen kun je ons benaderen via oratalmedial@atalmedial.nl en/of een afspraak maken op een van onze spreekuren.
#samensterk
John Snijders
17 december 2020
OR FLITS!
Ik denk dat één van de grootste opbrengsten van deelname aan de OR persoonlijke groei is. Het is een taak die mij zoveel meer inzicht heeft gebracht in deze organisatie. Inzichten waarmee de soms wat moeilijk te begrijpen besluiten een stuk vatbaarder worden. Daarnaast is er ook feit dat je deze besluiten onder ogen krijgt voordat ze doorgevoerd worden, met de tekst en uitleg erbij hoe ze tot stand zijn gekomen en wat voor werk hieraan vooraf is gegaan. Vervolgens ga je met de gehele OR proberen alle doornen van de roos te plukken, zodat je enkel een prachtige bloem overhoudt.
Daar stuiten we dan ook meteen op een stukje realiteit, niet alle doornen kunnen van elke roos afgehaald worden. En wat voor jou een doorn is, ziet er voor iemand anders misschien toch uit als een prachtig rood blaadje. En als laatste zijn er ook mensen die ongeacht jouw inspanning echt niet zitten te wachten op rozen, maar hier toch mee opgescheept worden. Dat is lastig maar dan sterkt mij het feit dat ik het niet alleen doe, maar dat je het met de hele OR doet.
Voor mijn gevoel ben ik ook gegroeid in mijn communicatievaardigheid. Bij een voltallige OR van 13 leden is het soms een hele uitdaging om jouw mening duidelijk en kenbaar te maken. Één ding wat ik hierin heb geleerd, is dat soms mensen het niet per se niet met je eens zijn, maar dat ze je punt niet hebben begrepen. Noodzaak hierbij is dus niet te snel op te geven, maar om te proberen vanuit een andere invalshoek nog een keer uit te leggen wat je standpunt is.
Met doornen en al heb ik toch het idee dat mijn tijd bij de OR vooral een positieve invloed is op mijzelf. Ik hoop dat er nog meer collega’s bereid zijn om de stap te nemen en ons te komen versterken binnen de OR. Mocht je nog vragen hebben, dan sta ik hier altijd voor open.
Melvin Zwemmer
10 december 2020
OR FLITS!
Ooit, in een grijs verleden was ik BOOS, op Koos, een minister die mijn salaris wilde korten. Nooit leuk natuurlijk. Dus werd ik lid van de vakbond voor ambtenaren en trendvolgers, de ABVA/KABO.
Kort daarna stapte de OR van het Slotervaartziekenhuis in zijn geheel op. Het waren de roerige jaren 80. Ik besloot om daar eens in te duiken en een paar weken later was ik voorzitter van de nieuwe OR. Zo blauw, onwetend en diepgroen als je maar kunt zijn.
In de daaropvolgende zestien jaar heb ik vreselijk veel geleerd over het reilen en zeilen van een organisatie, hoe geduld uit te oefenen en hoe om te gaan met tegenstrijdige belangen en niet met je emoties te koop te lopen. Mooie tijd, maar ook iets te lang met vier termijnen van vier jaar.
Inmiddels zijn we weer bijna twee decennia verder, in een nieuwe organisatie en niet al te ver van een opschuivend pensioen. Tijd om het nog een keer te proberen, met als aandachtspunt duurzame inzetbaarheid en generatiebeleid; passend bij mijn leeftijd. In het kort; de ARBO portefeuille.
Na de fusie zijn we gestart met een uitbreiding van de bestaande OR met leden vanuit de MC-groep. Dat was aftasten en tot een aangepaste werkwijze komen, waarin de verschillende culturen uit de beide fusiepartners naar elkaar toe dienden te groeien. Inmiddels is dat gebeurd en zijn we goed op elkaar ingespeeld.
Door de onderbezetting van de huidige OR van Atalmedial zitten we met een grote uitdaging om alles wat op ons afkomt te behappen. We missen ook vertegenwoordiging van bedrijfsonderdelen, waardoor je soms belangrijke input mist en mankracht om alles af te handelen. Het hemd is dan vaak nader dan de rok.
De PR van een OR is helaas het ondergeschoven kindje. “Wat doet de OR eigenlijk en we horen nooit wat van jullie”. Klopt, andere prioriteiten zeg ik dan. Net als in de “echte” politiek. We zouden het graag anders zien en doen, en daarbij hebben we hulp nodig, van u.
Een land krijgt de politici die het verdient (kiest), een bedrijf de OR die het verdient. Aan ons om daar het beste van te maken en zelf het heft in handen te nemen. Het is te doen is mijn ervaring en het verrijkt je leven, niet alleen je werkervaring.
Praat er eens over met je collega’s, hun support kan je het zetje geven om over de drempel te stappen. Succes en tot in de OR; we zien naar deelname van jullie uit.
Paul Faber
19 november 2020
OR FLITS!
Belofte maakt schuld, dus bij deze wat meer informatie over WOR artikel 27 en 31.
Instemmingsrecht van de OR (WOR 27):
Voor met name personele zaken, zoals o.a. het beleid voor de arbeids- en rusttijden, het functiewaarderingssysteem, ziekteverzuim en re-integratie, regeling op het gebied van werkoverleg en/of de behandeling van klachten heeft de bestuurder de instemming nodig van de OR.
Net als bij de procedure voor een adviesaanvraag geldt voor een instemmingsaanvraag dat de bestuurder het voorgenomen besluit in een vroeg stadium schriftelijk aan de OR voorlegt, onder vermelding van zijn beweegredenen, de gevolgen voor het personeel en de naar aanleiding daarvan voorgenomen maatregelen.
De OR dient zijn instemming zo spoedig mogelijk schriftelijk en met redenen omkleed aan de bestuurder mee te delen.
Informatierecht van de OR (WOR 31):
De OR heeft zowel in de overlegvergadering als daarbuiten het recht om van de bestuurder alle inlichtingen en gegevens te vragen die hij voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig heeft. Dat betekent dat de OR concreet moet aangeven voor welke aangelegenheid hij de gevraagde inlichtingen en gegevens nodig heeft. De bestuurder dient deze informatie bij voorkeur schriftelijk te verstrekken en kan, indien dit aan de orde is, de informatie onder geheimhouding verstrekken.
We begrijpen dat al deze ‘droge’ informatie je een beetje doet duizelen. Maar maak je geen zorgen: ieder OR-lid heeft een boek tot zijn of haar beschikking, waarin alle regels van de WOR duidelijk staan beschreven. Mocht je je kandidaat stellen voor de nieuwe OR en worden gekozen tijdens de tussentijdse verkiezingen in januari 2021, dan ligt er ook zo’n boek voor jou klaar. Nieuwe OR-leden die nog geen OR-ervaring hebben mogen een WOR-cursus gaan volgen, zodat zij goed weten wat er bij het OR-werk komt kijken.
We hopen dat je onze informatie blijft volgen en dat je ons weet te bereiken als je vragen hebt. Mail ons gerust of spreek een OR-lid eens aan voor een praatje!
Tot de volgende keer!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
16 november 2020
De tussentijdse verkiezingen voor de OR van Atalmedial BV zijn in volle gang!
De medewerkerslijst met alle collega’s die stemrecht hebben en zich kandidaat kunnen stellen is vorige week gepubliceerd op iAM. Sta jij ook op die lijst en twijfel je nog of je je op zult geven als kandidaat voor onze OR? Dan is dit echt iets voor jou: het OR-spreekuur.
Vanwege COVID-19 en alle maatregelen die getroffen zijn, is het niet verstandig om als OR een “Roadshow” te organiseren en bij jullie langs te komen op de werkplek. Dat is natuurlijk ontzettend jammer, want we willen graag al jouw vragen beantwoorden en je enthousiast maken om je bij ons aan te sluiten!
Daarom doen we het niet op locatie, maar zoals we veel dingen tegenwoordig regelen: digitaal en op afstand, via Google Meet.
Hoe werkt het?
Zit jij met vragen of vind je het gewoon leuk om ons eens te spreken? Stuur dan een mailtje aan oratalmedial@atalmedial.nl en geef daarin aan op welke dag of dagen jij je in wilt schrijven voor het OR-spreekuur en geef daarbij kort aan waar je ons over wilt spreken.
Vervolgens ontvang je over de mail van ons een uitnodiging voor Google Meet. Als je deze uitnodiging beantwoordt met ‘ja’ en je activeert het spreekuur door op de afgesproken tijd op ‘Deelnemen Google Meet’ te drukken, zullen de OR-leden via je computer of laptop je werkplek of huiskamer binnen rollen. Je krijgt exclusieve tijd met de OR-leden; er zullen geen andere collega’s inloggen met vragen. Iedereen krijgt een eigen aparte uitnodiging met een eigen tijdslot. Helemaal van deze tijd!
Dus mail ons en geef aan wanneer je ons wilt spreken.
Het OR-spreekuur is op de volgende dagen en tijden:
donderdagmiddag 19 november 2020 tussen 15.00 en 16.00 uur;
donderdagmiddag 3 december 2020 tussen 15.00 en 16.00 uur;
donderdagmiddag 10 december 2020 tussen 15.00 en 16.00 uur.
Indien je niet in staat bent om deel te nemen aan een Google Meet overleg op bovengenoemde data, schroom niet en stuur ons een mail met je vragen.
We hopen spoedig van je te horen.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
12 november 2020
De lijst met medewerkers die kunnen stemmen of zich kandidaat kunnen stellen voor de nieuwe OR in januari 2021 is bekend. Via deze link kun je de lijst openen en controleren of jouw naam terecht op de lijst voorkomt of juist niet. Je staat op de lijst als je op 14 januari 2021 zes maanden of langer in dienst bent bij Atalmedial BV of op 14 januari 2021 zes maanden of langer via een uitzendbureau bij Atalmedial BV werkzaam bent.
Indien je van mening bent dat er een onvolkomenheid voorkomt op deze lijst, dan heb je tot uiterlijk 19 november a.s. de tijd om hiertegen bezwaar te maken. Dit doe je door een mail te sturen aan oratalmedial@atalmedial.nl onder vermelding van ‘’bezwaar tegen medewerkerslijst OR-verkiezingen’’. De OR zal je bezwaar in behandeling nemen en je hierover z.s.m. berichten.
Bij de tussentijdse verkiezingen in januari 2021 gaan we digitaal stemmen.
De OR-leden gaan niet meer op stemlocaties met een stembus zitten, maar je kunt (als je op de medewerkerslijst staat) vanuit je ‘’luie stoel’’, vanachter de computer, laptop of zelfs via je telefoon je stem uitbrengen.
Op maandagochtend 11 januari 2021 ontvang je via je werkmail een stemformulier. Vanaf maandag 11 januari 2021 tot donderdagmiddag 14 januari 2021 kun je dit stemformulier activeren en invullen. Het invullen kan slechts 1x en na de sluiting op donderdagmiddag 14 januari 2021, kun je het formulier niet meer gebruiken. Vanaf dan zal de verkiezingsuitslag bekend zijn. Je hebt dus enkele dagen de tijd om je stem uit te brengen. Wel zo lekker als je niet elke dag op het werk aanwezig bent. Zelfs als je vakantie hebt, kun je op afstand je stem uitbrengen. Dus geen gedoe met machtigingsformulieren, maar zelf je stem uitbrengen, waar je ook bent.
Maar nu dus eerst je aandacht voor de medewerkerslijst. Controleer of je er terecht wel of niet op staat en laat het ons weten als iets niet helemaal correct staat vermeld. Alvast bedankt voor je hulp!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
5 november 2020
OR FLITS!
Er is een speciale wet voor ondernemingsraden en bestuurders aangaande OR-zaken. Het is een heel boekwerk waarin alle regels staan, waar zowel ondernemingsraden als bestuurders zich aan moeten houden. Deze wet heet de ‘Wet op de ondernemingsraden’.
Wet op de ondernemingsraden
In de Wet op de ondernemingsraden (WOR) is de medezeggenschap van medewerkers inzake sociaal-organisatorische zaken binnen een organisatie vastgelegd. Hierbij wordt benadrukt dat medezeggenschap vooral een zaak is die de mensen aangaat.
De WOR bevat 54 wetsartikelen, waarin staat beschreven waar de bestuurder en de OR zich aan dienen te houden. Er zijn diverse wetsartikelen die belangrijke rechten voor de OR omschrijven. We zullen er vier uitlichten en samenvatten:
WOR artikel 23: Initiatiefrecht van de OR;
WOR artikel 25: Adviesrecht van de OR;
WOR artikel 27: Instemmingsrecht van de OR;
WOR artikel 31: Informatierecht van de OR.
Initiatiefrecht van de OR (WOR 23):
Dit artikel in de WOR geeft de OR het recht om ook buiten de overlegvergadering initiatiefvoorstellen te doen. Als de OR zelf een voorstel heeft, kan hij dat schriftelijk en voorzien van een toelichting aan de bestuurder voorleggen. Het voorstel moet ten minste één maal in een overlegvergadering worden besproken. De bestuurder laat vervolgens schriftelijk en gemotiveerd aan de OR weten of en in hoeverre hij het voorstel van de OR overneemt.
Adviesrecht van de OR (WOR 25):
In dit WOR-artikel staat beschreven voor welke onderwerpen de bestuurder de OR in de gelegenheid moet stellen om advies uit te brengen. Dit zijn o.a. zaken die gaan over belangrijke wijzigingen in een onderneming betreffende de zeggenschap, inkrimping of uitbreiding van werkzaamheden van de onderneming, de verdeling van bevoegdheden binnen de onderneming en het doen van een belangrijke investering ten behoeve van de onderneming.
De bestuurder moet het te nemen besluit in een vroeg stadium schriftelijk aan de OR voorleggen. Hierin vermeldt de bestuurder ook zijn beweegredenen, de gevolgen voor het personeel en de naar aanleiding daarvan voorgenomen maatregelen. De OR kan zijn advies schriftelijk en gemotiveerd aan de bestuurder voorleggen. De bestuurder kan besluiten om het advies van de OR geheel, gedeeltelijk of niet over te nemen.
Volgende week zullen we jullie meer vertellen over WOR artikel 27 en 31, tot dan!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
2 november 2020
In september jl. heeft de OR aan iedereen binnen Atalmedial per mail een enquête gestuurd. Deze enquête is opgezet, omdat de OR een groot tekort aan leden heeft. De enquête had tot doel te onderzoeken hoe de OR aantrekkelijker gemaakt kan worden.
Jullie hebben enthousiast gereageerd op de oproep om de enquête in te vullen; maar liefst meer dan 200 collega’s hebben daar gehoor aan gegeven. Geweldig! Hierdoor hebben we een goed beeld gekregen van wat jullie van de OR denken en wat jullie graag anders zouden zien.
Jullie antwoorden en vragen zijn geëvalueerd en dit is het resultaat:
Overnemen werkzaamheden
Uit meer dan de helft van de reacties blijkt dat er veel onduidelijkheid is over het overnemen van je normale werkzaamheden als je OR-lid bent. Dit heeft de OR besproken met de raad van bestuur. Er is verzekerd dat het overnemen van werkzaamheden geen probleem moet zijn en dat er voor iedereen een oplossing gevonden zou moeten worden. Het mag zeker geen belemmering zijn om je kandidaat te stellen. En dat is goed nieuws! Mocht jouw functie zich niet goed lenen om je werkzaamheden over te laten nemen, dan kun je hierover in gesprek met je leidinggevende om samen tot een oplossing te komen.
Zichtbaarheid OR
Er zijn meerdere reacties ontvangen over de zichtbaarheid van de OR. Het is niet altijd duidelijk waar de OR mee bezig is en de OR laat te weinig van zich horen.
Deze feedback heeft de OR ter harte genomen. Sinds enkele weken plaatst de OR op iAM de OR FLITS!. In deze publicaties kun je lezen wat de OR doet, wat een OR inhoudt en waar je alle informatie over de OR op iAM terug kunt vinden.
Donderdagmiddag OR-middag?
Een aantal van jullie heeft aangegeven dat voor hun de donderdagmiddag geen geschikte middag is om te vergaderen. De OR heeft intern bekeken of er geschikte alternatieven zijn. Vooralsnog zijn die niet gevonden en blijft de donderdagmiddag de vaste OR-middag.
Zittingstermijnen en kiesgroepen
In de enquête heeft de OR ook onderzocht of het wenselijk is om het aantal zittingstermijnen van OR-leden te beperken en of het wenselijk is dat de OR voortaan gaat werken met kiesgroepen.
Op dit moment is er geen maximum gesteld aan het aantal zittingstermijnen van een OR-lid. Als de zittingstermijn na 3 jaar afloopt, kun je je terstond weer kandidaat stellen bij de volgende verkiezingen. Het kan hierdoor voorkomen dat een OR-lid voor langere tijd in de OR zit. Uit slechts 6% van de reacties blijkt dat dit niet wenselijk is en dat er een maximum aan gesteld zou moeten worden.
Het instellen van kiesgroepen tijdens verkiezingen houdt in dat er een vast aantal kandidaten voor een organisatie-onderdeel wordt gesteld. Jullie reacties laten zien dat slechts 8% dit een goed idee vindt.
De OR ziet op dit moment geen aanleiding om het OR-Reglement hier op aan te passen. De volgende OR kan dit opnieuw in overweging nemen.
Tussentijdse verkiezingen januari 2021
Uit jullie reacties is gebleken dat er zich enthousiaste potentiële OR-kandidaten onder jullie bevinden. Sommigen hebben in de enquête zelfs al gemeld zich kandidaat te willen stellen. Fantastisch!
Vandaar dat de OR direct is overgegaan tot het uitschrijven van officiële tussentijdse verkiezingen. Je hebt hierover al het een en ander kunnen lezen op iAM. De verkiezingen zijn half januari 2021. Dan is bekend wie van jullie onze OR komt versterken.
Iedereen die al eerder heeft aangegeven zich kandidaat te willen stellen (in de enquête, per mail of mondeling aan de OR) krijgt binnenkort de kans om dit officieel te doen middels een ‘formulier kandidaatstelling’. Het aanmeldformulier zal over een paar weken verschijnen op iAM.
Kom jij voor 1 jaar bij de OR?
We hopen dat jij je opgeeft als OR-lid. Je stroomt in bij de zittende OR-leden en gaat de OR versterken tot januari 2022. Dan loopt de zittingstermijn van 3 jaar af en worden er algehele verkiezingen uitgeschreven. Op dat moment treden alle OR-leden af en wordt er een geheel nieuwe OR gevormd. Dat is nu niet het geval. Tussentijdse verkiezingen zijn er om een zittende OR aan te vullen en te versterken. Als jij je in januari 2021 voor deze tussentijdse verkiezingen opgeeft, betekent dit dat je 1 jaar meedraait met deze OR. Dus ben je benieuwd of het OR-werk bij jou past? Geef je dan binnenkort op en draai een jaartje met ons mee!
We bedanken jullie nogmaals voor alle reacties. We houden jullie via iAM op de hoogte.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
29 oktober 2020
OR FLITS!
De OR moet zich houden aan officiële wet- en regelgeving, die speciaal in het leven zijn geroepen voor ondernemingsraden. In dit bulletin willen we wat dieper ingaan op het OR-Reglement.
OR-reglement
Het huidige OR-reglement staat gepubliceerd op de iAM-site van de OR. Het is een reglement dat de OR zelf opstelt, waarbij de OR zich wel aan verschillende regels moet houden bij het opstellen. Onder het kopje Naslag OR op de OR-pagina kun je eens rustig nalezen wat ons OR-reglement allemaal inhoudt.
In het OR-reglement staat o.a. vermeld hoe de OR van Atalmedial BV is samengesteld.
Onze OR bestaat uit maximaal 13 leden en kiest uit zijn midden een voorzitter, een vicevoorzitter en een secretaris.
Tevens staat in het OR-reglement de gehele verkiezingsprocedure vermeld. Er staat o.a. beschreven wie er mag stemmen, op wie gestemd mag worden en hoe dat moet worden toegepast tijdens verkiezingen.
Ook vind je hier de werkwijze van de OR en het secretariaat van de OR. Het secretariaat wordt gevormd door een secretaris en een ambtelijk secretaris (laatstgenoemde is geen lid van de OR).
De OR bestaat op dit moment uit de volgende leden:
Sjoukje Holtrop, voorzitter (KAM)
John Snijders, vicevoorzitter (KCL)
Marjolein Bohré, secretaris (KCC)
Paul Faber (KCL)
Beatrix Lie-A-Tjam (KCL)
Melvin Zwemmer (KCL)
Zoals jullie inmiddels weten willen we volgend jaar januari starten met een voltallige OR met 13 leden. De procedure voor de tussentijdse verkiezingen is inmiddels gestart.
Uit de OR-enquête blijkt dat er toch wel wat animo is voor kandidaatstelling: dus schroom niet en geef jezelf op zodra dit kan! We houden je via iAM op de hoogte hoe en wanneer je dat kunt doen. Het is echt niet moeilijk en als je toch nog met wat vragen zit, stel die dan via ons emailadres: oratalmedial@atalmedial.nl
We zien jullie reacties graag tegemoet!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
23 oktober 2020
OR FLITS!
Regelmatig krijgen we vragen waar de OR mee bezig is. Dat is volledig inzichtelijk voor iedereen! Lees maar snel verder, dan wordt er vast een heleboel duidelijk.
Waar vind je informatie over de OR?
De OR heeft een eigen pagina op iAM, waar je verschillende informatie over het reilen en zeilen van de OR terug kunt vinden. Deze pagina is te vinden door op "OR" te klikken in de balk in de rechterbovenhoek van het intranet. De volgende onderdelen staan daar vermeld:
Nieuws OR
Agenda's OR vergaderingen
Verslagen OR vergaderingen
Verslagen Overlegvergaderingen
Naslag OR
Onder Nieuws OR staan de nieuwsberichten die namens de OR worden geplaatst. Dit kunnen algemene berichten zijn en gaan vaak over afgehandelde advies- en instemmingsaanvragen. Hier kun je lezen wat de OR zoal heeft geadviseerd aan de RvB of dat de OR wel of niet met plannen van de RvB heeft ingestemd en waarom.
Sinds kort publiceren wij ook de Agenda's OR vergaderingen. Je kunt hier o.a. al de jaaragenda 2021 van de OR terugvinden. In de jaaragenda staat vermeld hoe de donderdagmiddagen voor 2021 ingevuld zullen worden en wanneer er vergaderingen staan gepland. Tevens staat hier het reguliere overleg met de manager F&C in vermeld. Met deze manager heeft de commissie financiën van de OR ongeveer elke 5 weken intensief overleg. Voortaan zal voorafgaand aan de OR-vergaderingen de agenda worden gepubliceerd. Je kunt dan zien waarover de OR gaat vergaderen.
De Verslagen OR vergaderingen en Verslagen Overlegvergaderingen zijn weergaven van de vastgestelde officiële notulen, die zijn gemaakt tijdens de OR-vergaderingen en de vergaderingen met de bestuurder en de manager P&O. Je kunt hier lezen waar de OR over heeft vergaderd en wat zoal is besproken.
Bij Naslag OR kun je zaken terugvinden die je misschien nog eens rustig na wilt kijken. Je vindt er o.a. het Sociaal Plan, de CAO-ziekenhuizen, verschillende overdrachtsprotocollen, het OR-Reglement en de Jaarverslagen van de OR.
We hopen dat je met deze informatie al een beter beeld hebt van onze OR. Volgende keer zullen we iets vertellen over de samenstelling en de werkwijze van de OR en gaan we wat dieper in op de regels van de WOR. Tot de volgende keer!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
19 oktober 2020
Op 10 augustus jl. heeft de ondernemingsraad (OR) de instemmingsaanvraag contract Arbodienst ontvangen. De huidige overeenkomst met Arbodienst Eeuwen & Prosée eindigt van rechtswege op 31 december 2020 en de raad van bestuur (RvB) is voornemens om de huidige dienstverlening met genoemde Arbodienst voort te zetten in 2021.
De OR heeft ingestemd met het voortzetten van de dienstverlening met Arbodienst Eeuwen & Prosée in 2021. De bedrijfsarts zal voortaan twee dagdelen per week bereikbaar zijn voor dienstverlening aan Atalmedial.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
13 oktober 2020
Op 20 mei 2020 heeft de OR van de Raad van Bestuur de adviesaanvraag Outsourcing Servicedesk I&A ontvangen. Hierin staat beschreven dat de Raad van Bestuur het voorgenomen besluit heeft om de werkzaamheden van de I&A Servicedesk onder te brengen bij een externe partij (outsourcing).
Als reden wordt aangegeven dat de verstoringen op het gebied van ICT een steeds grotere impact hebben, zowel op onze klanten als onze medewerkers. De Raad van Bestuur meldt dat een bedrijf als Atalmedial te klein is om een professionele, klantgerichte I&A Servicedesk met eigen mensen 24/7 in te richten en dat de kwetsbaarheid van de bezetting te groot is: als er iemand ziek of op vakantie is, wordt de druk op de overige medewerkers meteen te groot.
De OR heeft zich hierover laten informeren door de manager I&A, de manager P&O, en de achterban. De OR heeft in zijn gesprekken vooral aandacht besteed aan:
de continuïteit van dienstverlening bij het outsourcen;
een hoger kennisniveau van de medewerkers voor het oplossen van storingen;
het behalen van KPI’s bij de doorlooptijden van storingsmeldingen;
vergroting van de tevredenheid bij klanten en medewerkers bij het oplossen van meldingen;
de garantie dat de bewuste medewerkers die momenteel werkzaam zijn bij de I&A Servicedesk in dienst kunnen treden bij de partij die de werkzaamheden overneemt.
De OR is met de Raad van Bestuur overeengekomen dat de betreffende medewerkers I&A worden overgenomen door de externe partij. De OR heeft zijn zorgen geuit over het niveau van service in de nacht; deze wordt in de nieuwe situatie niet uitgebreid. De RvB heeft aangegeven dat de serviceverlening in de nacht vooralsnog toereikend is en daardoor geen uitbreiding noodzakelijk wordt geacht. De outsourcing van de servicedesk zal halfjaarlijks worden geëvalueerd, waarbij gekeken wordt naar o.a. de dienstverlening en het behalen van de KPI’s door de externe partij.
Met inachtneming met bovenstaande afspraken heeft de OR positief geadviseerd op dit voorgenomen besluit.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
8 oktober 2020
OR FLITS!
Wist je dat je als OR-lid mee kunt praten over belangrijke veranderingen binnen de organisatie? Dat je hierdoor in contact komt met allerlei collega’s van verschillende afdelingen en daardoor de organisatie pas écht goed leert kennen? Werken binnen onze OR is een onvergetelijke ervaring.
In dit informatiebulletin gaan we in op een andere vraag die verschillende keren door jullie is gesteld bij het invullen van de OR-enquête:
Wat doet de OR?
Zoals vermeld kan de OR meedenken en meepraten over veel plannen van de bestuurder. De huidige OR komt elke donderdagmiddag bijeen om met elkaar deze zaken te bespreken. Meestal gebeurt dit op locatie Jan Tooropstraat in Amsterdam, maar vanwege de COVID-19 pandemie nu meestal via Google Meet.
Bij een OR met voldoende OR-leden is het mogelijk om binnen de OR te werken met commissies. Elk OR-lid treedt dan toe tot een commissie, waar hij of zij affiniteit mee heeft. Er is een Financiële commissie, een Arbocommissie en een commissie P&O. Het streven is dat alle commissieleden jaarlijks een cursus/scholing volgen om zich verder te ontwikkelen en te specialiseren.
De OR heeft een jaaragenda, waarin staat vermeld wat voor overleg er wekelijks plaatsvindt. Er zijn reguliere commissiemiddagen, OR-vergaderingen en Overlegvergaderingen.
Tijdens commissiemiddagen gaan de OR-leden vooral de ontvangen informatie van de bestuurder lezen en bestuderen.
Tijdens OR-vergaderingen (1x per 5 weken) neemt de OR o.a. gezamenlijk besluiten over de voorgenomen plannen van de bestuurder.
De Overlegvergaderingen (1x per 5 weken) hebben een officieel karakter en zijn bedoeld voor intensief overleg tussen de OR, de raad van bestuur en de manager P&O.
Over de overleggen met de bestuurder en de managers zullen we een volgende keer wat meer informatie geven. Tevens zullen we je dan laten weten waar je meer informatie over de OR kunt terugvinden.
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl
2 oktober 2020
OR FLITS!
We willen graag iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om de enquête in te vullen.
Er hebben meer dan 200 collega’s gereageerd en daar zijn we heel erg blij mee.
Op dit moment zijn we alle antwoorden aan het analyseren. De uiteindelijke conclusie(s) zullen we zo spoedig met jullie delen.
Verschillende collega’s hebben in de enquête aangegeven eigenlijk helemaal niet te weten wat een OR eigenlijk is en doet. Ook zijn er vragen gesteld of er meer informatie is over waar de OR zoal mee bezig is. We vinden het belangrijk om hier alvast op te reageren. De komende periode zullen we uitleg geven over allerlei OR-weetjes via korte iAM-berichtjes.
Dit willen we gaan doen in de ‘OR FLITS!’. Dit zullen stukjes zijn die niet langer in beslag nemen dan een minuut van je tijd en hiermee hopen wij jullie beter te informeren over wat de OR is en waar we mee bezig zijn. Hieronder alvast een eerste korte uitleg over wat een OR nou eigenlijk is.
Wat is een OR?
Een ondernemingsraad, of te wel een OR, is een medezeggenschapsorgaan dat wordt gevormd binnen een onderneming, waarin volgens de CAO ziekenhuizen ten minste 35 personen werkzaam zijn. De OR van Atalmedial BV mag bestaan uit maximaal 13 leden. Deze OR-leden worden middels officiële verkiezingen door de medewerkers gekozen en zijn allemaal werkzaam binnen de organisatie.
In de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) staat beschreven over welke zaken de bestuurder advies of instemming aan de OR moet vragen. Dit gebeurt middels een advies- of instemmingsaanvraag. In een volgend informatiebulletin zullen we hier wat meer over vertellen.
Op dit moment telt de OR slechts 6 leden. Dat vinden wij geen goede afspiegeling van onze organisatie. Dit betekent namelijk dat slechts 3 leden een belangrijk besluit kunnen nemen binnen de OR. Daarom gaan we binnenkort over tot het uitschrijven van tussentijdse verkiezingen. Met jullie hulp willen we weer een volwaardige OR met 13 leden vormen.
We komen snel met meer informatie!
de Ondernemingsraad
oratalmedial@atalmedial.nl